Wednesday, June 29, 2011

Manners.

Nak cakap pasal manners, ataupun budi bahasa bak kata omputehnya, aku pun takde la tinggi sangat budi bahasanya. Ada je kadang-kadang tersasul bahasa terkecikkan hati orang, tersalah tempat cakap semua tu lah kan. Tapi, kita semua mesti ada basic manners kan? Basic yang paling basic punya basic (berapa punya basic la ni kan) manners mesti parents kita ada ajar punya lah. Jangan tipu la kalau korang cakap takde. Takkan lah parents kita tak ajar supaya duduk elok-elok depan tetamu, kalau mulut tengah penuh time makan jangan cakap so on and so forth.

Isu yang aku nak ketengahkan kat sini ialah ucapan yang simple, tak luak ape pun kalau kita cakap:
                                  TERIMA KASIH
Haa, dah agak dah korang cakap? Haha benda simple ni walaupun dua perkataan yang mudah, tapi boleh membawa makna yang besar serta menunjukkan betapa tingginya keperibadian anda ecewah.

Semenjak semester break start, aku pun sebagai seorang anak yang prihatin =.= serta ingin menambah pendapatan, mula lah bekerja dekat Laundry abah kat PJ. Tapi aku kerja bukan kat Laundry je, merangkap personal driver, personal assistant, kadang-kadang tolong abah aku setelkan tender construction dia pun ade jugak ahaha. Isu utama dia terima kasih kan, so nak ajak la korang berada kat tempat si pekedai atau orang yang meniaga. Often we are always at the other side of the counter so we always think customers are always right. Berapa banyak punya always daa. Betul la tu, customers are always right. Aku tak cakap salah pun. Cuma susah sangat ke nak bukak mulut cakap terima kasih/thank you/xiexie nie/ toche toche/ merci beaucoup dan yg seangkatan dengannya? Tak pun, bila kita dah cakap terima kasih, dia sepatah harem pants pun tak jawab. Macam berbicara dengan angin lalu je.

Tau laa cik kak cik abang tu customer kita, tapi kita cakap terima kasih dengan cerianya tambah senyuman gembira lagi, tak baik tau buat tak tau je. Kecik hati I. Kalau awak senyum balik pun dah rasa terharu dah. Yes yes, you pay for the service and whatnot, tapi takde manner ke? Itu je soalan berbalik kepada anda. Biasa sangat dah jumpa customers macam ni, kadang-kadang kita ingat Datuk Datin yang sombong, tapi sebaliknya diorang lagi perangai elok. Sedih bila tengok masyarakat kita kurang budi bahasa yang paling basic ni sebenarnya.

Notakaki: Jangan berat mulut lah nak senyum atau cakap elok-elok dengan orang kedai, tak luak pun.

No comments: