Tuesday, November 22, 2011

First time datang Monash.

Januari, 2009

Mata aku sembap. Bengkak sebab menangis. Asal teringat je, berjurai air mata. Kalahkan suami mati, baru breakup ke hape. Pertama kali aku rasa demotivated yang amat sangat. Rasa macam nak benam kepala dalam tanah, taknak keluar keluar dah. Biar la tertonggeng aku kat tanah tu sorang-sorang. Hati aku pecah seribu. Kekesalan, erti penyesalan semua dah terconteng-conteng kat otak aku. Aku malu. Malu nak pandang muka abah mama yang letak harapan tinggi. Malu nak angkat muka sekalipun. Malu kepada diri sendiri. Sedih sangat. Sedih sebab rasa macam impian aku terbang hilang sekelip mata. Snap your fingers, blink once, and poof, it's gone. Just like that.

Maka menapak lah aku menghadap yang berkenaan mohon pertimbangan yang sewajarnya given our special circumstances. Tapi rayuan aku tak berjaya. Aku senyum. Senyum dalam tangisan. Senyum walaupun hati tercucuk-cucuk, terobek-robek, tercincang halus boleh buat mincemeat untuk kuah spaghetti bolognaise. Aku pasrah. Apa nak jadi, jadilah. 

Posmen sampai. Surat aku terima. 
"Maaf, rayuan anda ke luar negara tidak diluluskan. Anda sebaliknya akan melanjutkan pelajaran ke Monash University, Kampus Bandar Sunway."
Fine, aku cakap. Whatever, bentak hati aku. Nasib baik masih boleh sambung belajar, pujuk otak yang kesian kat hati tak habis-habis memprotes dan menangis. 

Berminggu-minggu jugak lah aku protes. Diam membisu. Asal orang sentuh je isu sensitif ni, mata mula lah bergenang. Cucuk lagi, terus jadi air terjun. Teruk betul.

Satu hari mama cakap kat aku, "Jom la tengok Monash campus tu macamana nak?" Cadangan nak pergi sama abah, tapi entah macamana aku boleh merajuk teruk pulak dengan abah pagi tu. Cadangan asal nak pergi tengok-tengok dari luar je, tapi entah kenapa bila dah sampai depan-depan, aku rasa macam nak masuk dalam. Ajak mama parking, dan kitorang pun masuk tercangak-cangak macam rusa masuk kampung. 

Pakguard direct kitorang ke Building 2, Marketing department. Jumpa dengan sorang friendly lady, terus bagi booklet pasal Bachelor of Business and Commerce. Aku belek-belek, baca-baca dan secara perlahan-lahan aku semakin rasa berkobar-kobar. Aku tiba-tiba rasa interested. Aku selak lagi. Aku nampak benda yang aku suka. Aku semakin interested. Aku mula betanya-tanya pada that friendly lady. Dari ekor mata aku, aku nampak mama mula senyum tengok aku bersemangat. Aku tengok Library and Learning Commons; "Cantiknya. Aku nak lepak sini hari-hari." Aku tengok sekeliling campus, aku tiba-tiba dapat bayangkan diri aku berjalan pergi ke kelas, ke lecture theatre, ke audi, ke cafe. I can picture myself being happy there.

Bila dah selesai brief information session, aku dan mama bergerak ke kereta semula. Dan tiba-tiba mama dropped the bomb;
"Aleen lupa ye, Aleen tak mandi lagi pagi tadi? Merajuk sangat dengan abah tadi sampai taknak turun kereta mandi kat laundry."

Damn, apa kebodohan diri sendiri ni? Nasib baik aku sempat gosok gigi dan basuh muka sebelum pergi laundry tadi. Padan muka aku, merajuk lagi dengan abah. HAHAHA

A love-hate relationship will always end in a love relationship, trust me =)
I love you Monash University, You made me happy here. 

Notakaki: Over gila aku cerita. Okbai.

No comments: