Friday, December 16, 2011

Being Optimistic is Not Putting False Hopes.

Right now aku tengah menunggu panggilan telefon yang pada aku penting. Penting sebab aku agak berharap untuk berjaya disitu. Dia kata by minggu ni akan dapat jawapan. Tapi setelah hari berganti hari, sampai lah ke hari Jumaat ni, aku rasa harapan tu sedikit-sedikit makin luruh lah. Tak kisah lah, apa pun yang jadi, I'll take it as a one whole new experience =)

Macam masa aku mengajar kat KUMON, aku perasan ramai students aku yang tak yakin dengan diri sendiri. Masa aku tanda worksheet diorang, kalau ada salah satu, then diorang akan straight away untuk soalan-soalan lepas tu mesti cakap, "Mesti salah..salah punya ni..salah..salah.." Why so pessimist when you are at such a young age?

Pada aku, menjadi optimistik itu tak pernah meletakkan harapan yang palsu. Even if your hope is destroyed at the end of the day, you still have had something to hold on to in the beginning. At least you've got something, rather than nothing. Itulah antara kelebihan seorang Muslim, yang mana kita percaya kepada Qada' dan Qadar serta rezeki itu datangnya daripada Allah. Kalau harapan kita termusnah, nak buat macamana kan, bukan rezeki. Mungkin ada sebab dan musabab sesuatu tu berlaku. 

Yang kita boleh buat hanyalah berdoa banyak-banyak dan berusaha sesungguh-sungguh. Paling kurang pun aku takkan rasa ralat kalau tak ada rezeki pun. Sebab aku dah cuba yang terbaik, dan mungkin bukan rezeki aku kali ni. Ayat klise memujuk diri, but aku rasa klise itu sentiasa ada half of the truth. 

Sejak akhir-akhir ni aku asyik bercakap pasal benda-benda bermotivasi kan. Semuanya adalah dengan intention untuk memujuk diri dan juga bersedia untuk bad news. C'mon lah aleen, still got a long way to go. Lepas belajar for 15 tahun lebih kurang, takkan lah nak give up halfway? And I am not even halfway, masih berada di petak permulaan so to speak.

Maka dengan ini aku pun akhiri post kali ni dengan sepatah ayat, "Nak pergi mandi sambil letak phone kat tepi dinding bilik air." Kehkeh =p


3 comments:

CXXVII said...

So i've heard. Good luck in getting a place with.... (hmm I actually forgot what Fatin mentioned the other day).

aleensie said...

haha thanks for the support mirul! :)pembaca setia nampaknya i've always see traffic from aust and i assumed it is you hahahaa

CXXVII said...

haha boleh dpt award pembaca tegar tak? i always visit this page whenever i'm free:)