Thursday, December 29, 2011

Semalam, Hari Ini, Esok.

Semalam.

Aku baru jejak sekolah menengah. Aku baru belajar cara hidup berdikari. Hidup dengan kawan-kawan 24/7, duduk berjauhan dari parents. Aku baru nak bina cita-cita. Cita-cita aku nak jadi doktor atau pakar forensik macam dalam CSI atau Grey's Anatomy. Aku ambil PMR, aku ambil SPM.


Semalam lagi.

Aku rasa indahnya hidup sebagai kanak-kanak. Aku rasa pahitnya hidup sebagai remaja yang memberontak. Aku rasa manisnya hidup dengan keluarga dan kawan-kawan disekeliling. Aku rasa amazed dengan perkembangan diri sendiri. Matlamat utama masa itu hanyalah nak dapat straight As, sebab mama abah cakap dapat straight As nanti boleh pilih nak buat apa yang kita nak. Aku pilih nak jadi doktor, dan rangka pelan masa hidup aku dari mula habis SPM sampai tamat bond dengan hospital kerajaan.

Itu semalam.


Hari ini.

Aku tak jadi doktor pun. Jalan yang aku ambik jauh berbeza dengan pelan asal. Tapi semua pun ada hikmahnya. Aku gembira dengan keputusan yang aku ambik.

Tapi hari ini, aku tengah terpinga-pinga. Tak tahu mana hala tuju. Baru aku sedar kecik besarnya dunia. Tinggi rendahnya langit. Aku baru tahu hakikat kehidupan. Itu pun baru sikit. Sikitttttttt je.

Hari ni aku rasa macam aku baru lahir. Baru, fresh, dan tak tahu apa-apa. Aku rasa semua benda yang aku dah buat, dah capai, semua tu macam tak penting je sekarang. Betapa insignificantnya.

Ini baru dunia, belum masa akhirat lagi. Allah :')

Esok.

One big uncertainty. Masuk je lah dalam awan ketidakpastian itu.

Notakaki: *Melepaskan satu keluhan yang panjang*

1 comment:

Zinedine Zaiddin said...

ada orang mengeluh dia makin tua.

selamat menyambut tahun 2012.

:D