Friday, July 1, 2011

Aduh Sayang Madu Tiga

Hehe tu tajuk lagu-lagu P.Ramlee lah okay? Entry kali ini nak mengimbas memori kenangan silam; zaman sekolah dulu kala. Zaman join orkestra sekolah5-6 tahun dulu. Ini lah antara aktiviti yang aku join kat sekolah dulu yang meninggalkan kenangan amat manis ! Mana taknya, dapat peluang perform depan Sultan Kedah yang comel tu :) Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim akan berangkat mencemar duli hampir setiap tahun pergi ke sekolah kitorang untuk merasmikan dan menyampaikan hadiah kepada pelajar-pelajar cemerlang masa Hari Anugerah Cemerlang. Aku masa sekolah dulu takdelah gila pandai selalu dapat top3 dalam batch kan, tapi aku lah antara minah-minah yang suka join persembahan kat sekolah, be it either menari, orkestra, koir, gamelan pun ada hahaha. Sampai kalau MPP handle budak-budak punya orientasi ke ape, mesti aku kena pegang AJK Persembahan =.= Tapi takpe, kalau dah suka apa salahnya ye dak?

Berbalik kepada orkestra sekolah ni, aku paling rindu masa training lah, dengan Cikgu Rostam, Sir Tan. Masa main Alvamar Overture, pehh aku selalu kena sebab xylophone ketuk tak kuat hahaha.Tapi aku suka sangat sebab kawan-kawan band semua rapat rapat semua suka tolong-tolong each other. Yang orkestra tu memang every year akan pergi bertanding Wind Orchestra SBP. Yang paling aku tak boleh lupa masa form 5, training untuk persembahan HAC, combo orchestra. Combo maknanya ada gitar dengan keyboard, yang dalam wind orchestra takde. So untuk tahun 2006 tu, kitorang buat medley lagu-lagu PRamlee, aku ditugaskan kat bahagian keyboard.

Haha nak cerita feeling orang yang join orchestra kepada orang yang tak join ni susah jugak, tak tau macamana nak gambarkan. Kadang-kadang sampai masa tuning tu pun kitorang boleh ingat sebab bunyi tuba yang kelakar haha. Lepas tu melodi lagu yang dah lekat pun sampai dah balik hostel kitorang dok humming lagi. Padanlah budak bukan band pelik dengan budak band haha :D

Aduhai, kalau lah aku diberi peluang nak ulang balik zaman sekolah menengah aku, aku nak pergi join orkestra balik, nak main balik lagu-lagu 'hantu' kitorang; Getaran Jiwa, Alvamar Overture, Joget Kenangan Manis, medley P.Ramlee etc etc lah. Yang medley tu seronok, sebab ada penyanyi-penyanyi sekolah menyanyi kat depan kitorang untuk Sultan.

Aku dulu masa lower form tak join brass band, sebab terikat dengan kokurikulum lain, yang paling tak bagi aku join band dulu ialah olahraga. Coach olahraga tu punya laaaa ketegaq tak bagi aku join sebab selalu clash training band dengan training olahraga. So time tu aku lupakanlah dulu hasrat nak join budak band. Tapi aku happy je sebab masa pergi MSSD kat UUM Sintok,budak-budak band akan datang sebab diorang akan lead perarakan atlet-atlet untuk upacara perasmian. Time tu aku happy la sebab dapat jumpa kawan-kawan tambah lagi bila lepas perasmian je, acara 100m akan bermula. So in a way, konon-kononnya aku rasa bila aku nak lari tu ada kawan-kawan datang tengok dan bagi sokongan jugak la hehe.

Rindunya zaman sekolah dulu, penuh dengan aktiviti. Dekat adik-adik aku pesan, kalau boleh join apa-apa aktiviti sekolah, join je lah, selagi tak abaikan pelajaran. Kami budak-budak gamelan dulu pun pernah jawab mid-term exam time tengah perform. Hahaha dengan baju gamelan kitorang duduk dalam satu bilik, jawab exam sejarah kot. Kenangan, kenangan.

Sejak masuk universiti ni, aku tak join sangat aktiviti uni sebab tak menarik. Kelab-kelab sukan ada, tapi tak menarik minat aku sangat. Fasiliti kurang, maybe sebab kampus kecik kot. Kadang-kadang envy gak dengan IPTA sebab diorang ada KARISMA lah ape lah. Hmm takpelah, dah rezeki aku kat sini agaknya. Dah nak final sem dah pun ni insyaAllah. Apa-apa pun, aku syukur sebab banyak sangat kenangan manis aku time sekolah dan alhamdulillah benda-benda yang aku join banyak membantu aku sampai sekarang. Wah tetiba nak sebak kannn.. hehe

Notakaki: Explode 0206 banyak mencorak sebahagian besar hidup aku sampai ke hari ini :)

No comments: