Wednesday, July 6, 2011

Little Trinkets #1 - Outward Bound School

Ceh saje nak letak title Little Trinkets ni untuk segala cerita-cerita manis supaya tak luput ditelan memoriku yang lemah. Haha. Cerita Little Trinkets hari ini ialah mengenai pengalaman aku menyertai Outward Bound School di Lumut, Perak.

Masa first year kat Monash, hujung tahun 2009, nama aku dan kawan-kawan yang lain dah Petronas panggil untuk pegi OBS ni. Tapi pada masa tu, aku bercadang nak tangguh dulu atas 2 sebab:-
1) Aku nak buat summer school
2)Aku nak tunggu kawan-kawan sebatch time IB kat Australia dan NZ pergi, nak pergi sama diorang.
Jadinya aku terpaksa lah menunggu lebih kurang setahun untuk pergi the next OBS. Kawan-kawan yang dah pergi tu, dengar cerita-cerita diorang pun aku dah excited gila nak pergi. Laut, kawan-kawan rapat, outdoor activities, aku pikir macam the ultimate holiday experience lah.Tambah lagi masa aku pergi tu tepat pada waktu aku perlu merawat hati ecewah. Kira macam membawa diri lah gitu. Haha ultimate tak ultimate, we'll see..

Jadinya, on the day kitorang bertolak ke Lumut, Perak untuk OBS, kitorang berkumpul lah kat Tower 2 lobby KLCC untuk briefing before naik bas. Masa ni dah happy gila jumpa kawan-kawan lama masa IB. Naik bas, bertolak lah dalam 3-4jam perjalanan ke Lumut. An uneventful journey I would say. Siap tertidur-tidur tersengguk-sengguk terlentok-lentok lagi haha. Bila dah sampai pekarangan OBS tu, semua dah start bangun dari tidur dan jenguk ke luar tingkap, semua macam ada question mark atas kepala hahaha. Wondering what is in store for us.

Turun bas, masuk dewan besar, nampak dah tertera "To Serve, To Strive and Not To Yield." atau maksudnya "Berkhidmat, Berusaha dan Tidak Mengalah." Cewah kau, Tidak Mengalah? Kemain lagi. Lepas tu mula lah sesi membahagikan peserta kedalam group-group. Aku dimasukkan dalam group Camah. Group-group yang lain ada 5 kot tapi Beremban je nama yang aku ingat apesal entah. Ingatkan sekadar nak berkenalan je, rupanya ada some paperwork macam borang kebenaran parents etc etc gambar la ape la. Instructor Camah, David tiba-tiba buat kejutan kata suruh serahkan semua makanan yang kami bawak. Bukan takat handphone je kena simpan, makanan luar pun tak boleh bawak masuk. Tapi aku degil la sikit, ambik 2 3 bijik Mamba simpan dalam beg. Haha jahatnya laa apesal takmau dengar kata? Ala, tapi Mamba tu aku makan cepat-cepat bila masuk dorm.

Pergh, dorm. Aku dah kira masa first time panjat tangga naik atas dorm dia. 90 steps ! Basah lenjun woi dengan beg berat-beratnya, tangga takmau tak curam pulak tu. Letak beg, berehat, then malam baru sesi suai kenal.

1st day - Tangga 'keras'

2nd day
Breakfast dah siap-siap pakai wet clothes lagi. Aku sarung crocs aje sebab kalau kasut lain aku takut berat bila basah. Harini belajar pasal Roping and Knotting. Attention is needed sebab nanti akan digunakan masa camping dengan whaling. So aku pun dengan group Camah yang lain bersila menghadap laut, belajar dari David macamana nak buat knot berbagai jenis. Lepas lunch, belajar pasal sail dan cara melipat dan memasang sail. Ada 3 sails untuk whaler kitorang, takyah tanya apa nama sebab aku dah tak ingat hahaha. Petang, kitorang naik atas whaler dan belajar rowing. Ada captain, dan 10 orang mendayung, sorang lagi jadi navigator whaler. Whaling ni bukan mendayung kedepan macam biasa tengok, tapi mendayung ke belakang. Isyarat keramat dia, "Dip, Pull, Up!" Gaya macam sailor pun ada haha.

Malam tu, kitorang ada briefing pasal esok punya expedition. Whaling expedition starts from 9.30am dari base camp ke Pantai Syawal. Lepas briefing, pergi ambik ration makanan untuk satu group sebab nanti kitorang akan camping kat situ so kena atur siapa ambik kayu api, siapa masak, siapa buat khemah blablabla. Nak dijadikan cerita, beg sendiri tak boleh bawak, kena guna drybag yang disediakan OBML dan beg tu kecik sangat sebenarnya. Ye la, org perempuan kan. Tapi aku sumbat jugak selimut dengan bantal kecik + satu set baju spare + toiletries + towel + jaket. Malam tidur dengan penuh debaran hahaha.

Expedition day
Pagi-pagi lagi dah angkat semua barang-barang whaler load atas kapal. Then drybag kitorang hantar pergi mothership (macam alien je bunyinye haha). Barang-barang atas kapal termasuklah jugak bekalan lunch kitorang untuk hari itu. Ada la satu periuk besar nasik, satu periuk lauk-lauk dan buah-buah, 12 botol air dan 2 Jerry can. Route untuk expedition hari ini ialah dari base camp towards Sg Manjung heading toJambatan Tuanku Bainun lepas tu patah balik dan terus ke Pantai Syawal. Sebenarnya kalau dari base camp, straight je ke Pantai Syawal tu. Biase la, tak nama la camping kalau tak torture campers kan? Hahaha.

Awal-awal lagi, semangat + kudrat ada lagi.

Nak dijadikan cerita, masa kat tengah-tengah laut, tiba la pulak hujan lebat yang amat. Dan bila kita di tengah-tengah laut yang pantai pun tak nampak, angin punya la laju yg amat. So untuk memudahkan kitorang whaling tak penat, kitorang bukak la sail. Angin menyambar, lepas tu laju gila whaler tu sampai bila navigator pusing ke tepi, whaler senget macam nak jatuhkan kitorang dalam laut. Masa tu aku tak peduli pasal basah lencun, yang aku paling taku kalau terjatuh dalam laut je. Kalau before hujan, boleh nampak kapal-kapal lain kat depan or belakang kitorang. Masa hujan, nampak putih je sekeliling. MasyaAllah je lah yang aku boleh cakap time tu. Bila hujan berenti, sedar-sedar kitorang dah dekat gila dengan pantai bakau ni sampai kalau terlambat navigator tu pusing wheel, boleh crash dah. Huhu instructor ikut, tapi dia let kitorang do everything, cuma tambah-tambah bila perlu je.

 Side kanan whaler.

Disebabkan hujan, maka kitorang terlambat nak saing kapal-kapal lain ke Jambatan Tunku Bainun, jadi kitorang lepak dulu kat area bakau tadi sambil makan lunch dalam mess tin. Bahaha bapak lapar semua time tu sampai tak peduli tangan kecut ke baju lencun ke yang penting dapat makan. Walaupun nasi dengan sambal ikan bilis kacang dengan kobis goreng ala kadar je, licin kot mess tin semua orang. Lepas lunch, sambung whaling ke arah Jambatan sambil slow-slow menikmati angin lepas hujan.

Side kiri whaler.

Tadi start whaling pukul 9.30am kan? Lunch kitorang dalam pukul 1 lebih. Jadinya dah berapa jam atas kapal. Bukan ada toilet pun. Boys yang tak tahan ni terpaksa lah ambil pelampung/buoy yang dah terikat dekat kapal dan terjun dalam sungai untuk lepaskan hajat diorang. Hahaha girls? Gila apa nak membuang macam tu sambil disaksikan ramai orang? Tahan aje laaa :/ Kapal kitorang sampai area Jambatan dalam pukul 3 petang. Lepas tu patah balik dan menuju ke Pantai Syawal. Masa ni semua orang dah gila nak pengsan, penat gila. Aku sampai berblister jari sebab kayu rowing tu berat dan rowing je all the time. Bayangkan lah, sambil nak whaling, sambil kena pasang sail. Pasang sail bukan boleh pasang macam tu je, kena tarik tali dia lagi. Kena angkat main sail punya kayu lagi.

At last kitorang pun sampai la ke Pantai Syawal, pukul 6.30pm. Dah nak gelap time tu, nasib tak hujan je. Cuba kira berapa jam ada atas laut? Almost 9 hours la jugak kan. Sampai pun bukan boleh rehat terus. Kena anchor kapal, unload kapal, pasang khemah, masak, mandi tukar baju blablabla. Paling tak boleh dilupakan, telaga tempat kitorang mandi tu, rupa-rupanya ada katak ! Euwwwwww nasib aku tak jadi mandi sebab tak sempat. Eh kantoi ahaha. Aku tukar baju bersih je. Ala satu malam je pun.


Camah atas Whaler tak ingat nama- lepas hujan yang menggila

Buat khemah - 2 untuk lelaki 1 untuk perempuan. Masak masak, makan makan, aku rasa macam tertelan pasir sikit pun ada huahuahua. Anyway malam tu aku tidur siap pakai socks dengan selimut dengan jaket siap ada bantal. Sejuk gila kot pintu khemah mana ada. Khemah askar segi tiga je yg open wide kat depan dan belakang dia.

Pagi esok, masak breakfast, makan-makan then load kapal. Bertolak lah kitorang balik ke base camp yang tak jauh sangat tu. Bertolak dalam pukul 7.30, sampai pukul 9.30. See I told you it's not that far kan? Kemas-kemas barang, simpan sail simpan whaler ape sume, balik dorm. Semua pakat tidur terbongkang sampai la time lunch.

Baru satu expedition nak cerita lagi satu ni. Tapi dah panjang sangat lah pulak hehe. Nanti lah sambung lagi. Zzzz

Notakaki: Eh lupa nak cakap, cantikkk sangat Pantai Syawal tu. Pasir pun bersih je. 

1 comment:

CXXVII said...

wow tak sangka u still ingat dengan jelas psl obs, good memories that we have.
p/s: sangat setuju dgn statement
"Siap tertidur-tidur tersengguk-sengguk terlentok-lentok"