Friday, August 19, 2011

When I was 7 I want to be a stewardess.

Malam ini aku teramat bosan. Teramat amat bosan sampai asyik menyibuk kat wall orang like sana like sini komen sana komen sini. Lepas tu came across one sort of game dekat wall facebook yang dia bagi kita umur, lepas tu kita bagitau lah masa kita umur macam tu kita nak jadi apa, in a relationship dengan sapa, dengan takut apa. Aku punya;-

When I was : 7
I want to be : a stewardess
I was in a relationship with : my piano
My biggest fear : abah with rotan

Haha yang aku nak highlight tu baris dua atas tu je. Yang bawah tu normal la ketakutan budak umur 7 tahun kan hok comel belako =)

Masa aku kecik dulu, abah aku kerja sebagai seorang engineer kat satu bank nih. So masa bank ni sibuk dengan expansion dia serata Malaysia, dia pun dihantarla ke sana sini untuk tengok construction renovation work kt branches tu. Maka dibawaknye lah aku sebagai peneman beliau. Kitorang pun naik lah flight (syok la naik MAS bos sponsor kan) pergi Kelantan la, Penang la, Johor la ape la kan. Dari situ lah terexpose nye aku dekat stewardess stewardess MAS yang pada aku cantik cantik cun cun hok molek molek belako.

Baju kebaya dia pun cantik, aku suka. Bila diorang jalan lalu depan aku, bawak beg troli tu, dengan rambut ikat sanggul kemas gila, kasut keletak keletuk. Kadang-kadang jalan dengan pilot. Fuh betapa dari saat itu aku mula meminati kerjaya sebagai seorang pramugari.

Kalau tengah dalam flight, diorang cakap baik-baik gila dengan aku. "Adik, adik nak orange juice tak?" sambil tangan mengusap-usap kepala aku. Yelah, sebab aku kanak-kanak yang comel lagi adorable kan hewhewhew jadi mestilah perhatian diberikan lebih dekat aku.

Punyalah aku menyimpan impian nak menjadi seorang pramugari dari aku umur 3-4 tahun lagi sebab selalu ikut abah outstation. Sampai lah time sekolah rendah. Kan ada kad coklat manila yang besar tu, yang cikgu tanya cita-cita pertama nak jadi apa, kedua dan ketiga. Aku dengan konfidennya jawab "Cita-cita saya nak jadi pramugari cikgu!" Cikgu tu aku tengok menahan gelak je. Jahat eyy tak konfiden aku boleh jadi pramugari yang cun serta comel macam Secha.

Makin lama makin besar, aku rasa macam tak boleh jadi je cita-cita aku yang ulung nih. Sebab aku antara yang kurang tinggi kalau dibandingkan dengan kawan-kawan lain. Kira aku ni late bloomer gak lah. Sedih kot kalau beratur mesti kena duduk depan-depan. Sampai lah aku form 3 kot. Asal beratur je kat Dewan Besar untuk perhimpunan rasmi tu, mesti aku antara muka kat depan. Masa choral speaking, tak merasa pun nak berdiri atas bangku panjang tu sebab aku kena berdiri kat depan.

Jadi aku ambil keputusan nak tukar lah cita-cita aku tu dengan sedihnya. Aku pilih lah nak jadi doktor. Sebab masa tu yelah naif tak kenal dunia lagi, tak terbukak minda lagi, hanya yang aku tau antara doktor atau jurutera. Bukan ada senior-senior yang baik hati nak datang sekolah buat program Diskusi Intelek Masa Hadapan LOL :D

Masa terus beredar (cheh) aku pun makin membesar. Lama kelamaan aku sedar yang aku ni makin lama makin kena beratur dekat belakang barisan everytime perhimpunan rasmi. Ohh, dah tinggi jugak aku ni rupanya =) Masa itulah aku pun sedar jugak yang tak best sangat pun duduk kat belakang barisan. Dahlah panas, pastu tak dapat clear view muka pengetua yang amat disayangi pulak tu. Hihi.

Tapi aku tak terfikir lagi pun nak resume cita-cita aku yang pertama paling ulung tu. 

Lately je, bila aku pun kerap kali pergi airport, aku semakin teringat-ingat dan terimbau balik cita-cita nak jadi pramugari. Tambah lagi dengan program Awan Dania yang aku memang follow sampai season 3 nih. Dahlah Secha yang cun melecun.

Possible ke tak possible cita-cita aku nak jadi pramugari ni? Tinggi dah lepas dah, diorang nak lebih 155cm je.

Ohhh baru aku ingat, aku rabun teruk. Hahaha. Mana boleh jadi pramugari. Lagipun kalau MAS dia pilih yang cun melecun je. Yang comel macam aku dia taknak kahkahkah. Ok lah fine lah. Memang takde rezeki disitu *menangis senyap-senyap di tepi dinding*


8 comments:

fixrezzi said...

nak komen gak...hehehe.../
x bley blah satu ayat lu sis...mmg gua pecah perot baca... ayat nih...
"Yelah, sebab aku kanak-kanak yang comel lagi adorable kan hewhewhew jadi mestilah perhatian diberikan lebih dekat aku."
nice1...hahaha

Sofian Aziz said...

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahaha...roti kosong 1 teh o ais ikat tepi 1 miss!!! hahaha

Zinedine Zaiddin said...

"Kalau tengah dalam flight, diorang cakap baik-baik gila dengan aku. "Adik, adik nak orange juice tak?" sambil tangan mengusap-usap kepala aku. Yelah, sebab aku kanak-kanak yang comel lagi adorable kan hewhewhew jadi mestilah perhatian diberikan lebih dekat aku."

ada ayat2 yg fishy disitu yeh. hahaha

BTW, I think girls with glasses far better and more adorable, cute, beautiful then girls without glasses - only if they wear suitable glasses.

Sekarang pn dah macam pramugari apa? hahaha :D

aleensie said...

@fixrezzi : hahahaha biasa bro :D

@sofian : sorry sir, sini bukan mamak hahahaha

@zinedine zaiddin : hahaha mmg fishy di situ ye :P LOL sweet la tu kononnye haha

iLiAiSyAhkaDir said...

hang dah tinggi skang .. boleh je jadi pramugari.. hikhik.. rabun tu pake jer contact lens.. no haL lah nak jadi pramugari.. aleen capat lah jadi pramugari

Sofian Aziz said...

woi!!!! roti kosong ak mana??? kpl besaq cmnie roti kosong pon xdak ka???? hahahaha

aleensie said...

@ili : Hahahaha ili nnt aleen g apply jadi pramugari okeh? dgn syarat ili pn apply skali la hg kurus tinggi melampai je haha =)

@sofian : hamboiiiii ingat ni kapal hg ka? tumbuk satgi baru tau =p

Zinedine Zaiddin said...

Sweet tang mana plak komen aku ni..ce cter sket! HAHAHA